وظایف اپراتور جرثقیل

علاوه بر موارد گفته شده، اپراتور جرثقيل بايستي به چگونگي عمليات نصب و ترتيب باربرداري آگاهي کامل داشته باشد چراکه اپراتور براي ايمني جرثقيل و کار کردن آن در محدوده ايمن مسئول مي باشد.

همچنين بايد بتواند سيستم نشان دهنده بار را مطابق با شرايط محيط برنامه ريزي کند.

1- قبل از شروع کار با جرثقيل، اپراتور بايد بازرسي هاي قبل از کار را مطابق با چک ليست هاي بازرسي روزانه انجام دهد. در شرايط خاص لازم است که اپراتور از مکانيک جرثقيل ياري بگيرد.

بديهي است که ميزان سوخت، روغن و مايع خنک کننده نيز بايد کنترل شود.

2-هنگامي که جرثقيل براي اولين بار روشن مي شود، اپراتور بايد به مدت 5 دقيقه با آن کار نکند و آن را حرکت ندهد. سپس همه کنترل ها، ترمزها، ابزارها و اسبابهاي ايمني براي اطمينان از عملکرد درستشان کنترل شوند.

3- در آغاز هر شيفت کاري ، اپراتور جرثقيل يا ديگر افراد که داراي صلاحيت کافي مي باشند مانند مکانيک جرثقيل، بايستي کنترل ها و بازرسي هاي عادي را که شامل موارد زير است انجام دهند:

1) کنترل شود که نشان دهنده ايمني بار با مقادير صحيح تنظيم شده باشد و طول بوم و تعداد لاي سيم ها درست باشد.

2) هنگام عمليات ، از مناسب بودن وزنه هاي تعادل اطمينان حاصل کنيد.

در صورتي که وزنه ها قابل انتقال و جابجايي مي باشند، بررسي کنيد که وزنه هاي تعادل مطابق آنچه که در جدول وزنه هاي تعادل آمده، به طرز صحيحي ثابت شده باشند و براي شرايط عملياتي مورد استفاده ما مناسب باشند.

3) سطح روغن، ميزان سوخت و وضعيت روانکاري را کنترل کنيد.

4) طنابها و اتصالات ثابت انتهاي طناب و تکيه گاهها را از نظر وجود آسيب ديدگي يا سائيدگي کنترل کنيد.

5) هنگام انجام عمليات اجرايي، ميزان فشار باد لاستيک چرخها را بازرسي کنيد.

6) کنترل کنيد که همه مخازن هوا خشک باشند و آب آنها تخليه شود.

7) بومها را از نظر وجود هر گونه آسيب ديدگي کنترل کنيد.

9) براي ايجاد ايمني و جلوگيري از خطر حريق، بايستي کابين جرثقيل مرتب بوده و فاقد هرگونه قوطي هاي گريس و روغن، اسباب و لباسهاي کهنه يا مواد ديگري که براي تدارکات خاص ذخيره شده، باشد.

10) فشار را در سيستمهاي هيدروليک کنترل کنيد.

11) براي اطمينان و ايمني از عمليات، عمل ترمز گرفتن جرثقيل را از بين ديگر عملکردهاي آن، مورد دقت و توجه خاصي قرار دهيد.

12) از عملکرد سوئيچ هاي قطع کننده اطمينان حاصل کنيد. در عملياتي که بدون استفاده از اين گونه ابزارهاي ايمني و محدود کننده انجام مي شود، دقت کافي مبذول داريد.

4- اپراتور جرثقيل بايستي هرگونه خرابي و آسيب ديدگي مشاهده شده را به مکانيک جرثقيل اطلاع دهد تا نسبت به رفع آن اقدام کند. در صورتي که مکانيک قادر نباشد مشکل موجود را حل کند بايستي از افراد متخصص در اين زمينه کمک بگيرد.

5- اگر عمليات باربرداري در يک محوطه لوله کشي شده يا مشابه آن انجام شود، بايستي اقدامات خاص اضافي صورت بگيرد براي نمونه زمين بايستي محکم باشد و چنانچه به اندازه کافي محکم نبوده و سست باشد، بايستي براي استقرار جکها، در محوطه خاصي از زمين با روشهاي موجود(مثلا استفاده از تراورس) استحکام مناسب ايجاد نمود.

6- اپراتور جرثقيل بايستي همچنين اطمينان حاصل کند که هيچ گونه احتمال سست و خالي شدن زمين بدليل وجود آبراهها، لوله هاي گاز يا لوله هاي آب وجود نداشته باشد چراکه ممکن است ايجاد خطر کند.

7- هنگام کارکردن نزديک لبه هاي حفره ها، اسکله يا بارانداز بايستي دقت ويژه و مخصوص مبذول داشت.

هنگام باربرداري وقتي جکهاي پايه مستقر شوند اگر محل جکها سست باشد مي تواند خطر آفرين باشد.

8- اگر جرثقيل در محيطهاي تونلي يا مشابه آن با سقفهاي بسته مستقر شده باشد، اپراتور بايد به تجهيزات بالاي سر خود از جمله کابلهاي برق که ممکن است خطر ساز باشند، توجه کافي داشته باشد و حداقل فاصله پيشنهاد شده را تا سقف رعايت کند.

9- در صورتي که جرثقيل در يک محيط سربسته کار مي کند، بايستي مسير حرکت آن کاملا جدا و مشخص گردد. توجه داشته باشيد که کابلهاي برق در اثر وزش باد مي توانند بچرخند، و ولتاژهاي بالا در شکافهاي عميق مي توانند ايجاد قوس الکتريکي نمايند.

10- نه تنها جرثقيلها نبايد با کابلهاي بالاي سر خود تماس داشته باشند، بلکه بايستي دقت نمود که به جرثقيلهاي مجاور خود نيز برخورد نکنند.

11- شرايط خوب و ايده آل اين است که اپراتور جرثقيل در هر زمان قادر باشد بار را ببيند، ولي اين امر هميشه ممکن نيست و اپراتور معمولا نياز خواهد داشت که کسي وي را راهنمايي کرده و وضعيت موجود را به وي اعلام کند، که در بعضي مواقع در صورت نبودن چنين شخصي همان کسي که بار را مي بندد اين کار را انجام مي دهد.

12- در پايان، اپراتور بايستي دقت زيادي را هنگام عمليات کاري جرثقيل و پايين يا بالا بردن بار، داشته باشد.